Gelukskoffer

De methode ‘Lessen in Geluk’ van Uitgeverij Gelukskoffer is een sociaal-emotionele methode voor de persoonlijke ontwikkeling van kinderen in groep 1 tot en met 8. De methode bestaat uit koffertjes voor de kinderen, lesboekjes en software voor het digibord, aangevuld met een koffer met lesmateriaal voor de leerkracht. Het programma sluit aan bij de kerndoelen 34, 35, 37 en 38 uit het leergebied Oriëntatie op jezelf en de wereld, thema Mens en Samenleving. Klik hier voor de brochure en de flyer met USP's. Bestellen in de webshop.


Algemeen
Gelukskoffer is een wetenschappelijk onderbouwde methode voor de groepen 1 tot en met 8 van het primair onderwijs. In 7 lessen werken kinderen aan hun persoonlijke ontwikkeling en de eigen invloed op geluk. Dit resulteert in een positiever zelfbeeld en een sterk verbeterde sociale omgang. Gelukskoffer streeft naar meer balans tussen IQ en EQ en legt daarmee een stevige basis voor de toekomst. De Lessen in Geluk bieden jou als leerkracht veel eigen mogelijkheden. Het programma sluit aan bij de kerndoelen 34, 35, 37 en 38 uit het leergebied Oriëntatie op jezelf en de wereld, thema Mens en Samenleving.
Met de Lessen in Geluk kun je leerlingen positief ondersteunen in hun individuele emotionele ontwikkeling. Het wetenschappelijk onderbouwde programma stimuleert kinderen zichzelf en de ander te leren kennen en te vertrouwen, de basis voor een veilig schoolklimaat. In 7 lessen met verschillende thema's begeleid je de leerlingen door opdrachten, oefeningen, spellen, theorie, gedichten, filmfragmenten en 'wist je datjes'. Doel van het programma is om de kinderen positieve mentale bagage mee te geven, een koffer gevuld met eigen geluk.

Kinderen die vroeg leren over persoonlijk leiderschap, de kracht van gedachten en de eigen invloed op geluk hebben een positiever beeld van zichzelf en de wereld om hen heen. Het resultaat van Lessen in geluk is dat kinderen minder bang, minder boos en minder verdrietig zijn. Bovendien zijn de sociale omgang en het klassenklimaat verbeterd. De resultaten zijn wetenschappelijk aangetoond door Universiteit Leiden.


Structuur
Lessen in Geluk biedt u 7 thema's met 7 lessen. De lessen duren ongeveer 1,5 uur. Het is ook mogelijk om de thema's in 14 lessen aan te bieden, of zelfs nog kleinere lessen door het schooljaar heen. De leerkrachtgebonden lessen hebben een eenvoudige en heldere opzet:

  • introductie en uitleg over de les, aandacht voor de ouderbrieven en informatie
  • lesactiviteiten rond het thema
  • verwerking en afronding

Indien gewenst kunnen de lessen uitgebreid worden met thuiswerk (Geluk in uitvoering) en media educatie.
In het materiaal is achtergrondinformatie over de thema's opgenomen.


Volledige methode voor sociaal-emotionele ontwikkeling
Gelukskoffer kan ingezet worden als sociaal-emotionele methode voor het primair onderwijs (groep 1 t/m 8). Het is een toegankelijke en laagdrempelige methode die naar wens groot of klein gemaakt kan worden, zodat het past in het schoolprogramma. Er is gekozen voor een vorm met veel eigenaarschap voor de leerkracht. 
Je kunt Lessen in geluk ook inzetten als anti-pestprogramma. Gelukskoffer heeft als missie ieder kind in zijn kracht te zetten. Als kinderen in hun kracht komen te staan en zich persoonlijk vanuit vertrouwen ontwikkelen, heeft dit automatisch positieve invloed op het klimaat in de klas. Gelukskoffer wordt hier steeds meer voor ingezet.

 

Materialen

Handleiding, bal, roze & zwarte bril (toolkit leerkracht) groep 1-2, groep 3-4, groep 5-6 of groep 7-8 Animaties en extra interventies (groep 1-2)
Werkboekjes in de vorm van een koffertje groep 1-2 Filmpjes Geluksprofessor (groep 3-4)
Werkbladen (freubels) groep 3-4 plus kofferenvelop Filmpjes bij de lessen (groep 5-6 en groep 7-8)
Werkboekjes groep 5-6 plus kofferenvelop PowerPoint leerkrachten (groep 5-6 en groep 7-8)
Werkboekjes groep 7-8 plus kinderkoffer PowerPoint ouderpresentatie
Certificaat leerling groep 1-2, groep 3-4, groep 5-6 of groep 7-8  

 

Video's

Promotiefilmpje groep 1/2 Promotiefilmpje groep 3/4 7 lessen in geluk

 

Uitgelicht

Toolkit Gelukskoffer  Lesmateriaal Gelukskoffer 
Ieder leerkracht die de implementatietraining ‘Lessen in Geluk’ volgt krijgt een toolkit met een handleiding voor de leerkracht, een bal en een roze & zwarte bril.   Iedere leerling krijgt een koffertje, een werkboek (groep 5-6/7-8) 
of een set werkbladen (groep 3-4) en een geluksdiploma.   

 

FAQ

De veelgestelde vragen over Gelukskoffer vind je hier

 

Methode implementatie
Gelukskoffer heeft een implementatietraining van 1 dag voor de leerkracht. Tijdens de opleiding leer je meer over positieve psychologie, de wetenschappelijke inzichten vanuit de gelukswetenschap, krijg je inzicht in het lesprogramma van Gelukskoffer, ervaar je zelf enkele oefeningen uit de Lessen in Geluk en leert u de Lessen in Geluk zelfstandig uit te voeren. Voorafgaand aan de opleidingsdag ontvang je als deelnemer een uitnodiging met het programma, de doelstellingen en enkele voorbereidende vragen. Lees hier meer over het implementatiebegeleidingstraject.

 

Meer informatie
Wil je graag een zichtzending aanvragen? Dat kan! Vul dit formulier in en wij sturen deze zo snel mogelijk toe. Je kunt ook altijd contact opnemen met je adviseur of onze binnendienst. We helpen je graag verder met al je vragen.