Gelukskoffer

De methode ‘Lessen in Geluk’ van Uitgeverij Gelukskoffer is een sociaal-emotionele methode voor de persoonlijke ontwikkeling van kinderen in groep 1 tot en met 8. De methode bestaat uit koffertjes voor de kinderen, lesboekjes en software voor het digibord, aangevuld met een koffer met lesmateriaal voor de leerkracht. Het programma sluit aan bij de kerndoelen 34, 35, 37 en 38 uit het leergebied Oriëntatie op jezelf en de wereld, thema Mens en Samenleving. Bestellen in de webshop

Klik hier voor de brochure 'De gelukkige school'. 

Algemeen

Gelukskoffer is een wetenschappelijk onderbouwde methode voor de groepen 1 tot en met 8 van het primair onderwijs. De lesmethode is gebaseerd op de positieve psychologie. In 7 thema’s werken kinderen aan hun persoonlijke ontwikkeling en de eigen invloed op geluk. Dit resulteert in een positiever zelfbeeld en een sterk verbeterde sociale omgang. Gelukskoffer streeft naar meer balans tussen IQ en EQ en legt daarmee een stevige basis voor de toekomst. De Lessen in Geluk bieden jou als leerkracht veel eigen mogelijkheden. De methode sluit aan bij de kerndoelen 34, 35, 37 en 38 uit het leergebied Oriëntatie op jezelf en de wereld, thema Mens en Samenleving.
Met de Lessen in Geluk kun je leerlingen positief ondersteunen in hun individuele emotionele ontwikkeling. De wetenschappelijk onderbouwde methode stimuleert kinderen zichzelf en de ander te leren kennen en te vertrouwen, de basis voor een veilig schoolklimaat. 7 thema’s uit de positieve psychologie komen in iedere groep aan bod: wat is geluk?, positief denken, dankbaarheid, talenten, zelfvertrouwen, toekomstdromen en geluk doorgeven. Je begeleidt de leerlingen door opdrachten, oefeningen, spellen, theorie, gedichten, filmfragmenten en 'wist je datjes'. Doel van de methode is om de kinderen positieve mentale bagage mee te geven, een koffer gevuld met eigen geluk.

Kinderen die vroeg leren over persoonlijk leiderschap, de kracht van gedachten en de eigen invloed op geluk hebben een positiever beeld van zichzelf en de wereld om hen heen. Het resultaat van Lessen in Geluk is dat kinderen minder bang, minder boos en minder verdrietig zijn. Bovendien zijn de sociale omgang en het klassenklimaat verbeterd. De resultaten zijn wetenschappelijk aangetoond door Universiteit Leiden.

Structuur
De methode Lessen in Geluk biedt u 7 thema's. De lessen hebben een eenvoudige en heldere opzet: 

  • introductie en uitleg over de les, aandacht voor de ouderbrieven en informatie
  • lesactiviteiten rond het thema
  • verwerking en afronding

Indien gewenst kunnen de lessen uitgebreid worden met thuiswerk (Geluk in uitvoering) en media educatie.
In het materiaal is achtergrondinformatie over de thema's opgenomen.

Leerlijnen
Gelukslessen voor groep 1/2
In 8 afleveringen volgen kleuters online een animatieserie – ingesproken door Jörgen Raymann – waarin ze kennismaken met Gelukskoffer Lukkie en zijn beste vriend Ruupie, die op een avontuurlijke reis ontdekken wat geluk is. Aan elk verhaal/thema zijn diverse verwerkingsopdrachten gekoppeld: filosoferen, knutselen, tekenen, bewegen en spel. U heeft zelf de vrijheid om per les een passende werkvorm te kiezen. 

Gelukslessen groep 3
Voor leerlingen uit groep 3 krijgt geluk een extra betekenis omdat het Geluksrad – dat ze zelf in beweging mogen zetten – bepaalt welke gelukslessen ze gaan volgen (achter de schermen, heeft u daar stiekem invloed op). Het rad komt elke keer bij een andere werkvorm uit: hoofd, hart en handen. Hieraan zijn speelse doe-, denk- en knutselopdrachten gekoppeld die leerlingen meer over geluk leren.

Gelukslessen groep 4
Leerlingen uit groep 4 maken in een serie van 8 afleveringen kennis met een Geluksprofessor – gespeeld door Julian Ras, bekend van o.a. Dummie de Mummie en Alleen op de wereld – die alles vertelt over geluk. Hij wordt daarbij geholpen door een Geluksreporter die voor hem op onderzoek uitgaat. Na elk filmpje verwerken leerlingen wat ze geleerd hebben in gesprekken, opdrachten en in hun werkboek.

Gelukslessen groep 5
40% van geluk is te beïnvloeden door bewust gedrag. In de lessen voor groep 5 ontdekken leerlingen waar zij gelukkig van worden en hoe ze hier zelf invloed op kunnen uitoefenen. Aan de hand van verhalen, aansprekende voorbeelden en filmpjes gaan ze individueel of in groepjes aan de slag met de opdrachten in hun werkboek. 

Gelukslessen groep 6
In groep 6 biedt een duidelijke digitale presentatie de leerkracht de mogelijkheid om de lessen deels door de leerlingen te laten geven. Door zelf de kennis over te dragen, beklijft het vaak nog beter. De leerlingen verwerken de theorie vervolgens individueel en in groepjes in hun werkboek.

Gelukslessen groep 7
Groep 7 krijgt multimediale lessen van gastspreker en schrijver Joseph Oubelkas. Hij werd 15 jaar geleden ten onrechte gearresteerd en opgesloten in een Marokkaanse gevangenis. Nu gebruikt hij zijn levenslessen om lezingen te geven en nu dus ook om de leerlingen les in geluk te geven. Terwijl de leerlingen aan de slag gaan met gevarieerde verwerkingsopdrachten, breekt Joseph af en toe in met een Whatsappje, filmpje, mailtje, Instagram- of audiobericht.

Gelukslessen groep 8
Leerlingen van groep 8 staan voor een belangrijk moment in hun leven: het afscheid van de basisschool en een nieuw begin in de brugklas. In de Gelukswijzer gaan ze op ontdekkingstocht naar zichzelf en onderzoeken ze aan de hand van opdrachten waar zij goed in zijn en gelukkig van worden. In begeleidende filmpjes krijgen ze tips van Anton Philips – bedenker van het MotivatieKompas, dat jongeren helpt bij hun studiekeuze.


Volledige methode voor sociaal-emotionele ontwikkeling
Gelukskoffer kan ingezet worden als sociaal-emotionele methode voor het primair onderwijs (groep 1 t/m 8). Het is een toegankelijke en laagdrempelige methode die naar wens groot of klein gemaakt kan worden, zodat het past in het schoolprogramma. Er is gekozen voor een vorm met veel eigenaarschap voor de leerkracht. 
Je kunt Lessen in Geluk ook inzetten als anti-pestprogramma. Gelukskoffer ondersteunt kinderen in hun individuele emotionele ontwikkeling en de methode stimuleert kinderen zichzelf en de ander te leren kennen en vertrouwen; de basis voor een veilig schoolklimaat. Gelukskoffer wordt hier steeds meer voor ingezet.

 

Materialen

Handleiding, bal, roze & zwarte bril (toolkit leerkracht) groep 1-2, groep 3, groep 4, groep 5, groep 6, groep 7 of groep 8.  
Werkboekjes in de vorm van een koffertje groep 1-2 Animaties en extra interventies (groep 1-2)
Werkboekjes groep 3 plus kartonnen koffer Filmpje Geluksrad (groep 3)
Werkboekjes groep 4 plus kartonnen koffer Filmpjes Geluksprofessor (groep 4)
Werkboekjes groep 5 plus kartonnen koffer Filmpjes bij de lessen (groep 5 en groep 6)
Werkboekjes groep 6 plus kartonnen koffer  Powerpoint leerkrachten (groep 5 en groep 6)
Werkboekjes groep 7 plus kartonnen koffer Filmpjes en animaties Joseph Oubelkas (groep 7)
Werkboekjes groep 8 plus kartonnen koffer Filmpjes Anton Philips (groep 8)
Diploma leerling groep 1-2, groep 3, groep 4, roep 5, groep 6, groep 7, groep 8  Powerpoint ouderpresentatie

 

Video's

Promotiefilmpje groep 1/2 Promotiefilmpje groep 4 7 lessen in geluk
 
Geluksrad groep 3 Anton Philips groep 8  

 

Uitgelicht

Toolkit Gelukskoffer  Lesmateriaal Gelukskoffer 
Ieder leerkracht die de implementatietraining ‘Lessen in Geluk’ volgt krijgt een toolkit met een handleiding voor de leerkracht, een bal en een roze & zwarte bril.   Iedere leerling krijgt een koffertje en een werkboek (groep 3,4,5,6,7,8) of een werkboek in de vorm van een koffertje (groep 1-2) en een geluksdiploma.  

 

FAQ

De veelgestelde vragen over Gelukskoffer vind je hier

 

Methode implementatie
Gelukskoffer heeft een implementatietraining van 1 dag voor de leerkracht. Tijdens de opleiding leer je meer over positieve psychologie, de wetenschappelijke inzichten vanuit de gelukswetenschap, krijg je inzicht in het lesprogramma van Gelukskoffer, ervaar je zelf enkele oefeningen uit de Lessen in Geluk en leert u de Lessen in Geluk zelfstandig uit te voeren. Voorafgaand aan de opleidingsdag ontvang je als deelnemer een uitnodiging met het programma, de doelstellingen en enkele voorbereidende vragen. Lees hier meer over het implementatiebegeleidingstraject.

 

Meer informatie
Wil je graag een zichtzending aanvragen? Dat kan! Vul dit formulier in en wij sturen deze zo snel mogelijk toe. Je kunt ook altijd contact opnemen met je adviseur of onze binnendienst. We helpen je graag verder met al je vragen.