Themamiddag 'Ontdek de wereld om je heen'
Ontdek de wereld in het verleden, heden en toekomst! Wereldoriëntatie, wetenschap, techniek en programmeren.

Op 30 oktober 2019 organiseert Reinders de themamiddag 'Ontdek de wereld om je heen'.

Inschrijven

De uitgevers zullen aanwezig zijn om al je vragen te beantwoorden, je kunt de methodes beter leren kennen door deel te nemen aan verschillende workshops, het vraagstuk `digitaliseren op mijn school' komt aan bod en je kunt je verdiepen in diverse STEAM workshops. Volg 3 workshops en krijg in één middag alle ins en outs te horen!

Programma
Deelname is gratis!

13.30 – 14.00: Inloop, ontvangst met koffie/thee
14.00 – 14.45: Methode workshop 
14.45 – 15.00: Pauze
15.00 – 15.45: Methode workshop
15.45 – 16.30: Methode workshop
16.30 – 17.00: Borrel in Reinders café

Locatie: Inspiratiecentrum Reinders Oisterwijk

Je kunt kiezen uit de volgende workshops:

  1. Geef vorm aan digitalisering in de klas (Bram Aerns Montem onderwijsadvies)
    Een verdiepende workshop i.c.m. 2 methode workshops.
    Het gebruik van educatieve software in de klas neemt zienderogen toe. Naast het verminderen van de administratieve last, het kunnen maken van slimme analyses wordt ook de directe feedback als groot voordeel gezien. Deze voordelen betekenen niet dat je als leerkracht niets hoeft te doen, en de valkuil kan dan ook zijn dat leerlingen te veel zelfstandig hun oefeningen verwerken. Daarom gaan we in deze workshop in op de rol die de zgn. 'Growth- en Fixed-mindset' hebben bij het werken met educatieve software. Ook laten we je inzien op welke manier je het beste feedback kunt geven op basis van analyses uit Momento. Ten slotte gaan we in op hoe je het beste je digitalisering in de klas kunt organiseren, om leerlingen zo optimaal mogelijk te kunnen laten oefenen.
     Lees meer.
  2. Naut Meander Brandaan (Malmberg)
    Zaakvakonderwijs wordt betekenisvol met deze integrale methode voor aardrijkskunde, geschiedenis en natuur en techniek. Kinderen leren over de wereld en worden belangrijke 21e eeuwse vaardigheden bijgebracht. Met Naut Meander Brandaan gaan ze direct met de opgedane kennis en vaardigheden aan de slag. In elke les leren kinderen kennis en vaardigheden. Die passen ze direct toe in de opdracht aan het eind van elk thema: de Uitdaging. Deze combinatie van leren én doen zorgt voor een hoger leerrendement. Lees meer.
  3. Wijzer! (Noordhoff)
    Wijzer! Wereldoriëntatie sluit aan bij de eigen interesse en nieuwsgierigheid van kinderen en probeert die te stimuleren. Door middel van allerlei activiteiten die aansluiten bij hun belevings- en ervaringswereld, verkennen de kinderen de wereld om hen heen én verder. Door in groep 3 en 4 al regelmatig aandacht te besteden aan hun eigen omgeving, dorp of stad, legt u een goede basis voor de zaakvaklessen die vanaf groep 5 volgen. Wijzer! Wereldoriëntatie sluit aan bij de methoden in de bovenbouw. De vakken natuur en techniek, aardrijkskunde en geschiedenis zijn volledig in de thema’s verweven. In deze workshop laten wij u graag kennismaken met deze compacte en flexibele methode. Lees meer.
  4. De Zaken 3-4 (Zwijsen)
    Binnen De Zaken van Zwijsen kun je wereldoriënterend werken met aardrijkskunde (Wereldzaken), geschiedenis (Tijdzaken) en natuur & techniek (Natuurzaken) volledig volgens de 21-eeuwse vaardigheden. Maandelijks ontvang je een nieuwe les die inhaakt op de actualiteit. En wil je meer onderzoekend, ontdekkend en ontwerpend leren? Dan kun je gebruik maken van de geïntegreerde thema’s waarin de kinderen zelf op onderzoek gaan. De Zaken van Zwijsen is dé doorgaande leerlijn voor de zaakvakken voor groep 3 t/m 8. Lees meer.
  5. Blink Wereld (Blink)
    Onderzoekend, ontdekkend en ontwerpend leren met Blink Wereld. Wil je op een onderzoekende en ontdekkende manier wereldoriëntatie geven? Blink Wereld biedt een volledig en flexibel pakket voor groep 3 t/m 8 waarbinnen je keuzes kunt maken die aansluiten bij de visie van jouw school. Bijvoorbeeld om wereldoriëntatie geïntegreerd te geven, of in drie aparte vakken, met veel ruimte voor eigen onderzoek of middels geleid onderzoek. Je kunt hierin altijd switchen. Blink Wereld zet leerlingen aan om na te denken, en zelf te ervaren en ontdekken. Door middel van onderzoeksvragen vergroten ze actief hun kennis van de wereld. De 21st century skills komen daarbij logisch en geïntegreerd aan bod en kunnen worden gevolgd door leerkracht en leerling. De verwerking van de lessen vindt naar keuze digitaal of op papier plaats, of een combinatie van beide. In deze kennissessie ontdek je meer over de Blink Wereld. We bespreken de verschillende opties die je hebt. We bekijken vervolgens samen de lesomgeving zodat je hierna makkelijk zelf aan de slag kan met de proefthema’s. Lees meer.
  6. Faqta Wereld en Talent (Faqta)
    Faqta Wereld & Talent is een compleet programma voor wereldoriëntatie dat aansluit bij de belevingswereld van kinderen. We leren ze spelenderwijs de wereld te ontdekken en digitaal vaardig te worden. Faqta Wereld & Talent heeft een thematische opbouw en biedt een geïntegreerd programma voor talentontwikkeling. Lees meer.
  7. Expeditie Wereld (EXOVA)
    EXOVA heeft haar methodiek wereldoriëntatie (Expeditie Wereld, voorheen T-WORLD) flink onder handen genomen. Leerlingen volgen hun eigen leerroute op tempo, niveau en leerstijl. De leerkracht kan leidend zijn in dit proces, of stapt in de rol van coach of friendly mediator. Kortom: zaakvakgericht en thematisch te gebruiken en natuurlijk volledig gepersonaliseerd in te zetten. Welkom in Expeditie Wereld! Expeditie Wereld is een methodiek wereldoriëntatie voor groep 1 t/m 8, gebaseerd op leerlijnen. De leerdoelen zijn gesorteerd op niveau en domeinen (Natuur & Techniek, Aardrijkskunde, Geschiedenis, Mens & Samenleving). Binnen deze domeinen zijn er honderden leeractiviteiten en leermiddelen te vinden. Je kunt direct starten met één van de 150 voorbeeldwerelden. Natuurlijk kun je ook je eigen wereld maken. De kinderen ontdekken de wereld via leeractiviteiten die voldoende ruimte laten voor individuele invulling, verdieping, verbreding en creativiteit. Expeditie Wereld is een leerlijn onderzoekend & ontdekkend leren en geeft leerling en leerkracht houvast om beredeneerd te werken aan de ontwikkeling van vaardigheden die nu populair gezegd de 21st century skills heten. Lees meer.
  8. Themaplein en Documentatiecentrum Online (Schoolsupport).
    Gecombineerde workshop Themaplein en Documentatiecentrum Online. Wil jij het maximale halen uit je thema’s wereldoriëntatie? Ben jij op zoek naar een rijke omgeving voor bronnen, teksten en informatieverwerking? Doe dan mee met deze workshop! Themaplein en Documentatiecentrum Online; ze verbinden wereldoriëntatie met lezen en tekstbegrip, en bieden kindvriendelijke bronnen binnen een eigen projectomgeving. Met meer dan 3000 informatieboeken heb je teksten en thematische informatie binnen handbereik, zowel fysiek als digitaal! Geef je thema’s en projecten de inhoud die ze verdienen. Want informatie verwerken is omgaan met bronnen!

    STEAM:
  9. Code S (Delubas)
    Alle kinderen kunnen het: spelenderwijs leren programmeren.
    Leerkrachten in het basisonderwijs worstelen echter met het structureel aanbieden van programmeren. Ze hebben behoefte aan een doorgaande leerlijn en een methode die ze voldoende ondersteunt bij het geven van dit nieuwe vak.
    Om die reden heeft uitgeverij Delubas de methode Code-S ontwikkeld: de eerste programmeermethode met een doorgaande leerlijn.
    Wil je weten hoe kinderen aan de slag gaan met computational thinking – en dus leren om complexe problemen stapsgewijs aan te pakken en creatieve oplossingen te bedenken? Dan mag je de workshop over Code-S zeker niet missen! Lees meer.
  10. Drawbot (MeeKit)
    Bouw een tekenrobot en maak samen met de andere deelnemers een levensgroot kunstwerk.
    Laat de tekenrobot allerlei verschillende patronen tekenen door de stand van de stiften steeds wat te veranderen óf door extra stiften toe te voegen.
    Na afloop van de workshop kan de tekenrobot meegenomen worden voor nog meer tekenplezier thuis of op school!
  11. 3D Kanjers (3D Kanjers)
    3D-printen in het klaslokaal, op zoek naar verborgen talenten.
    Vanuit verschillende perspectieven is het starten van een 3Dkanjers 3D-project zeer waardevol voor leerlingen op een basisschool. Met de 3D-printer is het mogelijk om de essentie van techniek en de werking ervan al lerend te ontdekken. De afstand tussen de eerste verwondering en het experimenteel uitwerken van een idee naar een concreet werkend product of dienst, wordt met de 3D-printer enorm verkort. De leerlingen komen naast techniek in aanraking met zaken als rekenen en beeldende vorming. Ze gaan fantaseren, bedenken, ontwerpen, voorbereiden, bouwen, testen en (her)gebruiken. Ook ten aanzien van samenwerking en co-creatie wordt van hen wat gevraagd. Om het te doen slagen moet iedereen een bijdrage leveren, vertrouwen hebben op elkaars capaciteiten, het werk verdelen, afstemmen en evalueren.
    Een 3D-printer biedt ook nieuwe mogelijkheden voor de leerkrachten. Zo schept het ruimte voor meer interactieve activiteiten in het klaslokaal en kan de leerkracht driedimensionale hulpmiddelen printen om moeilijkere onderwerpen te illustreren.
    Tijdens de 3D-print workshop van 3Dkanjers ontdekt u als leerkracht wat allemaal mogelijk is met de 3D-printer en hoe 3Dkanjers u hierbij kan ondersteunen.
    Deze workshop wordt gegeven door Remco Liefting, mede initiatiefnemer van 3Dkanjers.
  12. Twicko (Twickto)
    Ontdek de wereld om je heen met Twickto!
    Twickto is hét nieuwe ontwikkelingsmateriaal uit Nederland. Tijdens deze workshop zal er ingegaan worden op de mogelijkheden die Twickto biedt op het gebied van STEAM. Er zullen handvaten aangereikt worden om Twickto in te zetten in diverse leeftijdsgroepen en daarnaast mag u natuurlijk zelf naar hartenlust dit mooie materiaal testen.
  13. Code Qube (Code Qube)
    Spreken jouw leerlingen al de taal van de toekomst? Wat is de waarde van programmeren en kun jij dit als leerkracht ook? Jazeker, iedereen kan leren programmeren! Op een praktische en laagdrempelige manier gaan we aan de slag met het bouwen van een eigen website met echte programmeertalen zoals HTML en CSS. We laten je zien wat de didactische meerwaarde is én we zorgen ervoor dat jij je zelfgemaakte website morgen op school kan laten zien! Doe jij mee? Extra: Schrijf je je in voor de workshop Code Qube? Dan mag je Code Qube gratis een maand uitproberen.
  14. Leren bouwen en meten met windturbines en zonne-energie (Techni Science)
    Ontdek hoe eenvoudig en inzichtelijk duurzame energie gemaakt kan worden! Het KidWind project heeft als doel kinderen op een laagdrempelige manier windturbines te laten bouwen en testen en zijn uit te breiden met modules voor zonne-energie. Vernier heeft i.s.m. KidWind een combinatie lessenmodule gemaakt waar ook eenvoudig kan worden gemeten. In deze workshop bouwen we een windturbine en voeren we met Vernier sensoren metingen uit met smartphone, tablet en chromebook of PC. Ontdek hoe eenvoudig en inzichtelijk duurzame energie gemaakt kan worden!

What’s in it for you?

  • Inspirerende workshops wereldoriëntatie, wetenschap, techniek en programmeren.
  • Praktische handvatten voor de inzet van (digitale) leermiddelen 
  • Gezellige borrel

Inschrijven