

Sinds 1929 ontwikkelt Nienhuis Montessori materialen die kinderen helpen de wereld om hen heen te ontdekken. In samenwerking met Maria Montessori ontwierp oprichter Albert Nienhuis leermaterialen die perfect aansluiten op haar revolutionaire onderwijsvisie.
Nienhuis ondersteunt de natuurlijke ontwikkeling van kinderen met materialen die uitnodigen tot zelfstandig leren, concentratie bevorderen en een blijvende liefde voor leren stimuleren. Al bijna een eeuw combineert het bedrijf educatieve kennis met vakmanschap en technologie. De materialen zijn officieel erkend door de Association Montessori Internationale (AMI).
Met een hoofdkantoor in Nederland en vestigingen in de Verenigde Staten en China levert Nienhuis wereldwijd Montessori-materialen van hoge kwaliteit.
Bij Nienhuis Montessori draait het om precisie. Deze nauwkeurigheid is essentieel: Als het materiaal niet exact klopt, kan een kind essentiƫle inzichten missen of het verkeerde begrip ontwikkelen. Materialen zijn zo ontworpen dat kinderen zelfstandig kunnen werken en hun eigen fouten leren herkennen.
Van het jonge kind tot aan de bovenbouw (0ā12 jaar): voor elke ontwikkelingsfase heeft Nienhuis passende materialen. Kinderen leren door te doen, te ontdekken en te ervaren. Juist door het zelf te doen en zelf keuzes te maken, wordt het leren betekenisvoller.Ā
De materialen helpen kinderen niet alleen te begrijpen āhoeā, maar ook het āwatā en āwaaromā. Door de combinatie van handelend leren, herhaling en zintuiglijke ervaringen wordt leren leuk Ć©n effectief. Vaak wordt onderschat welke rol onze zintuigen, maar vooral ook onze handen hebben in hoe we leren.
Montessorionderwijs richt zich op een leeromgeving die perfect aansluit bij de ontwikkelingsfase en interesses van het kind. Binnen duidelijke kaders krijgt elk kind de vrijheid om zelf te kiezen wat het wil doen. Dit stimuleert zelfstandigheid, zelfkennis, zelfsturing en verantwoordelijkheidsgevoel.
Kinderen leren het best wanneer ze zelf mogen kiezen. Zo ontdekken ze hun eigen interesses en leren ze beter naar zichzelf luisteren. Tegelijkertijd leren ze omgaan met de natuurlijke en sociale grenzen van hun directe omgeving. Ook al is er veel vrijheid in een Montessori omgeving, er ontstaat toch vanzelf een sterke, natuurlijke discipline.
In heterogene groepen leren jongere kinderen van oudere, en andersom. Het oudere kind verdiept zijn kennis door uit te leggen en te helpen. Deze uitwisseling stimuleert sociale betrokkenheid Ʃn versterkt het leerproces. Zo kan het kind echt laten zien wat het al weet, wat vaak beter is dan het afnemen van een toets.
Montessori noemde het āKosmische Educatieā: kinderen wordt samenhang en steeds het grotere plaatje geschetst door inspirerende verhalen te vertellen en onderlinge verbanden tussen vak- en/of deelgebieden duidelijk te maken. Omdat kinderen dan weten waarom ze iets leren, wordt leren betekenisvol, is hun motivatie veel groter en leren ze verantwoordelijkheid te nemen als wereldburger.
In 1907 opende Maria Montessori haar eerste Casa dei Bambini in Rome. Haar vernieuwende ideeƫn over leren verspreidden zich al snel over de wereld. In 1914 bereikten ze Nederland, waar in Den Haag de eerste Montessori kleuterschool werd geopend. Om haar visie wereldwijd te borgen en te verspreiden, richtte zij in 1929 de Association Montessori Internationale (AMI) op.
Albert Nienhuis werd door Maria Montessori persoonlijk gekozen om haar innovatieve materialen te maken. Samen ontwierpen ze de iconische montessori materialen die bijdroegen aan de wereldwijde groei en uitbreiding van het montessorionderwijs. Altijd met het kind centraal, en volledig in lijn met de richtlijnen van Maria Montessori en de AMI.
Ā


